Researches Toggle

IS0 20000 certification: what does it mean for you?

Sorry, this entry is only available in Czech. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

ISO 20000 je mezinárodní standard, pro IT service management. Norma vznikla z britského standardu BS15000 a definuje minimální požadavky pro certifikaci kvality řízení procesů v IT. Kromě zmíněných požadavků (Specifications) obsahuje rovněž část sloužící jako směrnice k jejich splnění (Code of Practice).

Dva hlavní motivační faktory pro certifikaci podle ISO 20000 jsou dosažení zmiňované kvality dodávky služeb pomocí zlepšení procesů a zvýšení atraktivnosti a konkurenceschopnosti IT ve výběrových řízeních pro outsourcing a jiné dodávky služeb externím zákazníkům.

Zmíněné přínosy ovšem nejsou zdarma. K úspěšně absolvovanému auditu a následné certifikaci vede poměrně dlouhá a náročná cesta implementace a zdokonalení všech procesů definovaných v normě. Je nutno počítat s tím, že na organizace, které s procesním řízením IT teprve začínají, bude příprava a implementace požadavků klást značné nároky na zdroje a investice. Před konečným rozhodnutím zda o certifikaci usilovat je tedy vhodné zvážit, zda se to konkrétní IT organizaci opravdu v danou chvíli vyplatí.

Tento článek po krátkém úvodu a srovnání normy s nejznámějšími rámci nejlepších praktik řízení IT (ITIL a COBIT) diskutuje důvody pro a proti zavedení ISO 20000 a shrnuje otázky, na které je před konečným rozhodnutím potřeba najít odpověď.

(Rešerše: Antonín Sládek)
IS0 20000 certification: what does it mean for you? (557 kB)

Comments are closed.

This website is not updated since October 10th, 2017.
New website is available at: itsmf.cz.